For få år siden var Thorsminde Havn først og fremmest en fiskerihavn. I dag er havnen også et energicentrum for vindmølleindustrien. Energiselskabet RWE har netop tilsluttet den første af 72 vindmøller i Thor Havvindmøllepark, som nu leverer strøm til det danske elnet. Når parken står færdig i 2027, vil den kunne producere grøn strøm til mere end en million danske hjem.
Drift og vedligehold af havvindmølleparken kommer til at foregå med udgangspunkt fra Thorsminde Havn, hvor RWE har indviet en helt ny servicebygning, der bliver base for 50-60 lokale arbejdspladser.
Opnåelsen af de to milepæle er med til at understrege Holstebro Kommunes position som en proaktiv aktør på energiområdet.
– Det er en foreløbig kulmination på Holstebro Kommunes mangeårige og målrettede indsats for sammen med Thorsminde Havn at tiltrække nye aktiviteter og grønne arbejdspladser til Thorsminde. Vi glæder os over udviklingen og over at vores langsigtede strategi om at udvikle Thorsminde til en moderne servicehavn for store havvindprojekter nu for alvor bliver foldet ud, siger borgmester Kenneth Tønning.
Klar til næste bølge af havvind
De nye og konkrete aktiviteter på havnen giver et godt afsæt til næste fase i den grønne omstilling, som blandt andet omfatter nye havvindudbud.
Staten har udbudt nye havvindområder i Nordsøen – herunder “Nordsøen I Midt” og “Nordsøen I Syd”. Med kort afstand til områderne og opdaterede faciliteter som udvidet kajplads, bedre besejlingsforhold og vejadgang og en planlagt helikopterlandingsplads står Thorsminde stærkt i konkurrencen om fremtidige havvindprojekter.
– Vi har nogle helt særlige forudsætninger i Thorsminde med en kort søvej, den korteste luftvej og gode havnefaciliteter. Samtidig er vi altid klar på en dialog om, hvordan vi – i tæt dialog med lokalsamfundet – kan være med til at skabe de bedst mulige rammer for at etablere sig i vores kommune. Det gør Holstebro Kommune til en oplagt samarbejdspartner for kommende havvindprojekter, siger Kenneth Tønning.
Energy Hub Holstebro som grønt kraftcenter
Sideløbende med indsatsen i Thorsminde har Holstebro Kommune over de senere år etableret Energy Hub Holstebro ved Idomlund, hvor Danmarks første statsligt udpegede energipark skal udvikle sig til et centralt knudepunkt for Power-to-X og produktion af grønne brændstoffer.
Her bliver der mulighed for at koble strømmen fra havvindmølleparkerne i Nordsøen og lokale sol- og vindmølleparker sammen med nye teknologier, der kan levere grøn brint til industri og transport.
– Vi har i Nordvestjylland unikke styrkepositioner inden for sol- og vindenergi og har i mange år været blandt de førende kommuner på området. Med etableringen af Energy Hub Holstebro har vi taget næste skridt mod et nyt grønt erhvervseventyr med mange potentielle arbejdspladser og værdiskabelse i stor skala, siger Kenneth Tønning.
El-infrastrukturen bliver yderligere forbedret, når Energinet i april tager en ny 400 kV-forbindelse mellem den dansk-tyske grænse og Idomlund i brug. Det øger kapaciteten for elhandel og understøtter fremtidens energiproduktion.
Stærkt, lokalt samarbejde
På energiområdet arbejder Holstebro Kommune tæt sammen med Struer og Lemvig kommuner i samarbejdet Klog Energi, som har et stort og vedholdende fokus på at få en brintrørsforbindelse til området. Det er en forudsætning for, at den grønne energi kan udnyttes fuldt ud.
Holstebro Kommune har desuden styrket indsatsen ved at ansætte en strategisk forretningsudvikler, der arbejder målrettet med at tiltrække og udvikle samarbejder med virksomheder og organisationer inden for grøn energi.
Samtidig bliver der arbejdet på at sikre arbejdskraft til den grønne omstilling gennem lærlingeindsatser og samarbejde med Uddannelsescenter Holstebro.
Det er alt sammen med til at ruste Holstebro Kommune til at indtage en endnu større rolle i den næste fase af den grønne omstilling.